مصرف زیاد اسید فولیک در بارداری و خطر ابتلا به دیابت و چاقی دختران متولد شده

10 فوریه 2015- مادرانی که در طول  دوره ی بارداری خود مقادیر بیش از حدی اسید فولیک مصرف می کنند ممکن است موجب مستعد نمودن دختران خود برای ابتلا به دیابت و چاقی درمراحل بعدی زندگی شوند.

دردسترس بودن مکمل هایی که حاوی مقادیر زیادی از این ساپلیمنت هستند، موجب شده است دراین مطالعه  بر لزوم تعیین حداکثر دوز ایمن اسید فولیک  برای زنان  باردار تاکید گردد.

نتایج این تحقیق در مجله ی Endocrinologyمنتشر شد. گروهی ازمحققان پرتقالی از دانشکده ی پزشکی دانشگاه Portoو دانشگاه کاتولیک پرتقال استفاده از مقادیر زیاد فولیک اسید (20 مرتبه بیش از مقدار توصیه شده ی روزانه) را بروی موشهای صحرایی باردار و شیرده بررسی کردند.

نوزادان متولد شده از این  موشها پس از رشد دچار اضافه وزن شده و در بزرگسالی به مقاومت به انسولین مبتلا شدند.همچنین در این نوزادان کمبود ادیپونکتین (هورمونی که از آنها در برابر  دیابت و چاقی محافظت می کند) و رفتارهای تغذیه ای غیرطیبعی  مشاهده گردید تمام این علایم درموشهای ماده ی بالغ پررنگ تر بود.

از سوی دیگر موشهای گروه کنترل  که در طی بارداری مقدار مناسبی از فولیک اسید (مقداری معادل  مقدار مجاز وتوصیه شده ی روزانه) دریافت کرده بودند، صاحب کودکانی شدند که در دوره ی بلوغ سالم تر بودند.

مصرف مقادیر کافی از اسید فولیک  به کاهش خطر ابتلا نوزادان به نقایص لوله ی عصبی مانند اسپینا بیفیدا بویژه درطی ده هفته ی اول بارداری کمک می کند. سازمان بهداشت جهانی توصیه می کند که زنان باردار سالم 0.4  میلی گرم فولیک اسید  درروز مصرف کنند، به زنانی با سابقه ی خانوادگی نقص لوله ی عصبی  مصرف ده برابر این مقدار یعنی 5 میلی گرم فولیک اسید در روز توصیه می شود.

 با این حال در تعداد کمی از مطالعات به حداکثر دوز ایمن مصرف اسید فولیک اشاره شده است. اگر چه  بر اساس سیاست های غنی سازی مواد غذایی و مکمل های موجود و مولتی ویتامین ها زنان  مقادیر زیادی  اسید فولیک  دریافت می کنند.

پرفسور Keatingمیگوید: اگر چه برای زنان باردار مصرف اسید  فولیک  در روز ضروری است اما مصرف بیش از حد آن می تواندمشکلاتی را برای نوزادان ایجاد نماید. با توجه به وجود اسید فولیک  در غذاهای غنی شده و در مکمل ها و مولتی ویتامین ها، تعیین حداکثر دوز ایمن برای مصرف فولیک اسید ضروری است. مطالعه ی ما اثرات بالقوه ی قرار گرفتن  درمعرض اسید فولیک اضافه را بتصویر کشیده است، نتایج این تحقیق بر تجدید نظر در مورد سیاست های بهداشتی مرتبط با مکمل فولیک اسید تاکید دارد.

تحقیق درباره ی مکانیزیم هایی که اسید فولیک از طریق آن بر متابولیسم  نوزادان موشهای صحرایی تأثیر می گذارد و اینکه این یافته ها چگونه می تواند  در توصیه های بهداشتی  برای انسان موثر باشد، ادامه دارد.

منبع: www.sciencedaily.com/releases/2015/02/150210083651.htm